10. desember 2011

Den Store Grå!

Tok bilturen til Vesterøy i dag for å få sett en lappugle som hadde holdt seg der noen dager (første obs av lokalperson 28.11, gjenfunnet 04.12). Når vi kom frem (etter en varsler på veien)
 var det ingen ugle å se, og ingen av de mange som var der da hadde sett noen ugle denne dagen. Vi møtte Eric Roualet og følge, og tuslet rundt med dem. Mange sto bare stille ved bilene og ventet på at fuglen skulle komme flyvende over jordet. Hadde ingen tro på dette så vi splittet oss opp innover i skogen. Timene gikk og ingenting ble sett. Både nord og sør siden av Barmtjern ble tråkket på. Etter en stund på sørsiden gikk jeg alene bortover en grusvei. Plutselig hørte jeg noen som ropte bak meg. Uten å klare å få noe av det ene ropet, ringte jeg til pappa mens jeg gikk lenger mot sør. Pappa viste ingenting, og hadde ikke hørt noen rope. Så jeg gikk gjennom en del skog som lovte godt. Så ringer pappa tilbake og sier at alle som sto ved bilene hadde løpt inn i skogen, men han hadde ikke klart å holde følge (han var noen hundre meter bak til å begynne med). Jeg ringte Eric flere ganger, alle opptatt. Tredje gang kom jeg gjennom. Joda, han hadde ugla, men hvor? Heldigvis kom han å møtte oss ute ved jordet, og en del flere folk som ikke viste noe ble ledet frem. Der satt ugla, men mange folk presser for mye, og etter rundt 5 minutter gadd den ikke mer. Da var det folk på 3 av 4 sider, og en fotogjeng gjorde sine fremstøt mot fuglen. Da fløy fuglen mot den fjerde siden og ble borte i skogen. Vi gikk da, men regner med at de fant igjen fuglen. Det viste seg at skriket var Eric som prøvde å få kontakt med meg i det han fant fuglen (jeg var under 75 meter unna på det tidspunktet). Jeg hørte dem tråkke på kvister i skogen, men hadde ikke klart å finne riktig retning på skriket...

Barm, Vesterøy, Østfold
VÆR SÅ SNILL Å IKKE PRESS FUGLEN, SÅ KANSKJE DEN BLIR!!!


Utstyr: Canon EOS 7D + Sigma 150-500 f/5-6,3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar