17. desember 2011

Karotenomane måker!

De siste ukene har det dukket opp gråmåker i Danmark, og nå også Sverige, med kraftig gule bein og nebb. GullDK vurderer muligheten for at dette skyldes at de har spist karotenoider, et fellesbetegnelse på flere stoffer som avsetter kraftig farge. Teorier om hvordan dette har kommet inn i fuglen ligger på Netfugl.dk, der man mistenker bla. en fiskepillefabrikk:


Jeg kender en fabrik her i DK som, laver fiskepiller til dambrugs ørreder. Der er rød farvestof i pillerne som gør at fiskens kød se ud som en vild fisk.
Måske har sølvmågen slugt en par stykker, af dem. Bare en idé.
Jeg ved ikke, hvordan mågers ben og næb får de farver, de har. Men Karsten G P lancerer en teori, som måske ikke er så tosset endda. Foder til opdræts (lakse)fisk har et højt indhold af astaxanthin (= carotenoid, som KO foreslår).
Måske har mågen specialiceret sig i at spise foderet eller fiskene?

Thomas Brandt (Tyskland) skriver på GullDK at de i Tyskland har flere lignende fugler. Årsaken har blitt antatt å være fiskefarmer, og at måkene får i seg beta-karotenoider via laksefóret.

 Legger jeg inn noen bilder fra rundt om kring på nettet:
Gråmåke 1k og ad, 27.12.2011
Skallen, Marstrandsön, Bohuslän (Sverige)
Foto: Björn Dellming
Bildekommentar fra Dellming: Notera benfärgen hos nästan samtliga
individer på bilden. Vad äter de egentligen? Gul båtfärg? Saffransbullar?
Till och med ungfåglen i förgrunnen har gulaktiga ben.
Gråmåke 1k, 28.11.2011
Aarhus havn, Aarhus (Danmark)
Foto: GullDK
Gråmåke ad, 28.11.2011
Aarhus havn, Aarhus (Danmark)
Foto: GullDK
Gråmåke 1k, 10.12.2011
Tyskland
Foto: Thomas Brandt
Gråmåke ad, 10.12.2011
Tyskland
Foto: Thomas Brandt
Gråmåke ad, 5.12.2011
Torekovs Hamn, Skåne (Svergie)
Foto: Frank Desting

Avslutter med litt mine egne tanker rundt disse. Spørsmålet er jo hvorfor de dukker opp akkurat nå. Jeg tror at alle lavtrykkene som har dratt innover Skandinavia den siste tiden kan være den utløsende årsaken. Jeg tror også at jeg støtter teorien om karotenoider. Disse har blitt brukt hele tiden riktignok, men jeg tror kanskje at uværet har enten virvlet opp, eller på en annen måte, gjort dette stoffet lett tilgjengelig for måkene i form av næring. Uansett en gjeng med mystiske fugler!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar