26. desember 2011

Første del av jula

Da var julaften forbi for noen dager siden, og det har vært fri fra skolen! Det skaper en del fritid til å sulle rundt i byen og se på måker! 23. tok jeg en runde i Bjørvika først og fremst, mest for å se på gråmåker, men svartehavsmåke lå jo i bakhode. Mange gråmåker ble lest av, men ingen fra utenom Oslo. Etter å ha blitt fornøyd med gråmåker gikk jeg utover Vippetangen og rundt til Aker Brygge. Her var det en del hettemåker, pluss noen gråmåker på takene rundt. Jeg kasten fra meg resten av brødet som var beregnet på Bjørvika-fuglene og fikk lest av en hettemåke med metallring. Når jeg var tom for brød gikk jeg utover brygga mot Tyvholmen. Langs kanten her var det så og si ingenting. Masse måker dro ut fjorden riktignok. Jeg snudde ute ved broa mot Tyvholmen, og gikk tilbake i retning hjem. Jeg fant ut at jeg kunne sjekke hettemåkeflokken en gang til før jeg gikk, og der satt det en litt større sak ved siden av. Øyemaske... 1k-fjær i vinge... Litt større enn hettemåkene... Men den vingen da? Veldig slitt og ekstremt mye 2k fjær for en 1.vinter? var de første tankene som snurret gjennom hodet. Fikk opp kamera og dratt av noen bilder. Tok en titt på skjermen og sende ut ung svartehavsmåke, Aker Brygge, Nå, før jeg ringte pappa som sluttet på jobb i byen på det tidspunktet. Han tok bare til den andre retningen enn han skulle i neste kryss og fikk krysset svartehavsmåke kun få minutter før den fløy ut fra kaia.
Nattbilde av måka
I dag, 26., var jeg tilbake på kaia for å få litt flere og bedre bilder av måka. Det ble noen tusen bilder i løpet av dagen. Måka ble til og med ringmerket på slutten av dagen.





Utstyr: Canon EOS 7D + Sigma 150-500 f/5-6,3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar