21. mai 2010

17.mai 2010

17. mai var jeg, pappa og mamma ute for å se etter fugler. Vi startet med Merkja og Svellet i Fet. Her hadde det vært sju dvergmåker og en svartterne dagen før. Heldigvis for oss møtte vi Eric Roualet, med teleskop. I Merkja var høydepunktet et par grå fluesnappere, ny årsart for meg.


Nå har Eric sett på fugl i OA noen år mer enn meg, så han vet hvor det kan være lurt å gå. Vi gikk ned til Svellet fra Fet-siden og fikk med oss et par dvergmåker og en skjeand. Svartterna så vi ikke noe til. Dvergmåka var nytt kryss for meg.


Videre hadde vi tenkt oss til Østensjøvannet i Ås hvor en rovterne hadde hatt tilhold et par dager, men Eric sa at den hadde flydd vekk tidlig på morgenen. Vi valgte da å gå på Årnestangen istedenfor. Høydepunktet på Årnestangen må ha vært en mulig GRÅSEILER i Snekkervika. Den dro i retning Fet etter 5 min. Klarte ikke få bilder.


På vei inn igjen fra Årnestangen sjekket jeg BV på feltornitologene sin hjemmeside. Der sto det at det var en rovterne i Aurskog-Høland. Da var det hjem, spise litt, også dra rett til Aurskog. Fant ganske fort fuglen, men det var for langt hold til å claime. Måtte bare sitte å vente. Rett før solnedgang lettet fuglen og kom flyvende i mot oss.



Nå var det nok til å claime!!!


Nye kryss for meg 17.mai:   Dvergmåke, Svellet og Rovterne, Hemnessjøen


Utstyr: Panasonic Lumix DMC-FZ18 + teleconverter 1,7x

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar