16. mai 2011

Jæren... og LISTA!!!

Skulle i konfirmasjoner i Stavanger fra 7.-8.5. Det kan alltids resultere i noen nye kryss, Jæren på våren er jo alltid gøy. På vei ned, eller opp fra Sangvik uten suksess, kom meldingen om glente 200 meter før vi måtte ta av mot Time. Etter litt diskusjoner, siden den første meldingen var litt så som så, kjørte vi om Jæren. Jeg ringte Vemund rett etter at vi hadde tatt av, men mistet forbindelsen 70 ganger på veien, Rogaland og Vest-Agder har ikke dekning i skogen. Etterhvert forsto han hva som skjedde, så de kom etter fra Stavanger.


Det ble full klaff! Etter en tids venting, og flere "mistinger" av fuglen, kom en kjent bil skenede rundt svingen. Den kjørte nesten ned meg, og var enda nærmere å treffe bilen vår. Akkurat da så vi ikke fuglen, den var bak et tre, men etter 10 sekunder kom den rett over oss. Dessverre for nærme til at jeg klarte å fokusere i farten.

Etterpå dro vi, jeg, Vemund og Ståle, til Håtangen for å få med oss amerikakrikkanda og kanskje også hybriden. Vi fikk begge! pluss en veldig lys måke.

Polarmåke x gråmåke ?

Så var det å prøve på svarthalsdykkerene som kom på Nese, men vi klarte bare å finne to dykkere på samme sted, som jeg mener var horndykkere, men litt uenighet ble det også her. Nå hadde jeg glemt ossen svarthalsdykker så ut før jeg kom, og fugleboken lå i feil bil.

Så ble det to dagers konfirmasjon, med en sandsnipe som satt å ventet.

Dessverre ikke lenge nok... Den dagen vi hadde tenkt oss ut, var også den dagen snipen hadde tenkt å fordufte! Litt små irriterende... Fikk i alle fall sett brilleanda igjen i løpet av dagen, men ellers var det ikke veldig mye interessant ute i felt denne mandagen, som jeg ikke husker datoen på i farta... Dro hjem uten å være veldig fornøyd med dagen dessverre, hadde bare snipa holdt seg hadde følelsen vært en helt annen.


Skulle hjem igjen dagen etter, og hadde egentlig lagt opp til Lista hvis noe av snadderet ble gjenfunnet dagen etter (enghauk, aftenfalk, pirol på samme sted). Det ble de ikke.. I stede kom det inn melding om damsnipe på morgenen, så vi tok med oss den på veien.

Damsnipe... samtidig som dette ble tatt ble en steintrost sett en kilometer unna!
Ja.. som det står i bildeteksten: STEINTROST!!! Har ikke bv, så må laste opp feltornitologene på mobilen hele tiden for å følge med. Da så jeg først en melding på enghauk, og holdte på å dra på den, da jeg plutselig oppdaget linjen under: Steintrost, Lebeltet, GGU, F nå. Hmmm..... Vi drar kanskje nå?!?

Etter litt hektiske telefoner, og litt flaks med møting av folk, endte vi opp ved Lebeltet (Gunnar var litt vel stresset, så fint med folk som har snakket med andre mer rolige personer som vet hvor vi skal ;) ) Det ble jo selvfølgelig ikke noen steintrost riktignok.. Dere som har fulgt med vet kanskje at den bare ble sett i 5 min...

Så måtte vi også hjem før det mørknet, så vi kastet oss i bilen, og håpte på å ha enorm flaks å finne en enghauk fra bilen... Det gikk dårlig, fikk bare en sivhauk og noen måker... Når vi satt og spiste på Lyngdal kom meldingen om rødbrystlo... Koslig... Vi tok en tyrkerdue i Lyngdal i steden vi :P


Alt i alt en ok konfirmasjonshelg, og en SJUK dag på LISTA for de som fikk hele dagen (spesielt Gunnar og Tellef!) Gratulerer med edel til Gunnar, Tellef og Jarl Marius! Som sagt, SJUKT!




Utstyr: Panasonic Lumix DMC-FZ18 + teleconverter 1,7x

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar