21. mai 2011

Hedmarken

Har i noen år nå bestemt oss for å dra på vierspurv og hortulan i Hedmark. Vi klarte å glemme det i fjor, men fikk det nå til i dag tidlig. Vi dro ut kl. 23:00 kvelden før for å ta med oss litt nattsangere på veien.. Vi hadde jo måttet stått opp et par timer senere uansett. Vi fikk en nattergal i Stilla, men ellers blåste det for mye.

Vet ikke hvor mye jeg orker å skrive om Hedmark. Masse skog med mye luft mellom trærne, noen lappugler sitter faktisk på lur inni der.Vi dro i alle fall på en vierspurv Ketil Hansen hadde aktivt syngene noen dager før. Så etter en stund med gange gjennom mye og kratt, kom vi frem. Der hørte vi fuglen i kanskje ett minutt, med en mulig hunn lokkende ved siden av, men det var det.

Etterpå dro vi på hortulan på Melåsmoen. Det funket bra. Tok riktignok noen minutter før vi fikk den 100 % positivt, kom litt sent etter vierspurv.

Ellers så var det jo litt andre ting rundt forbi som jeg ikke ser/hører så alt for ofte. Furukorsnebb, duetrost og gjøk er arter jeg ikke har hele tiden. Gjøk har vi jo mye av på hytta når jeg er der riktignok, men de to andre er det værre med.

Under kommer noen opptak jeg tok i dag. Litt problemer med utstyret i starten etter en lang vinter, men det gikk seg til. Dere merker ikke så mye til det på disse opptakene.

Vierspurv

Vierspurv

Svarthvit fluesnapper

Furukorsnebb

Hortulan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar